Gorinchem is onlosmakelijk verbonden met het water en bij de geschiedschrijving van de stad aan de rivier kan de veerdienst niet ontbreken. Tóch was de uitgebreide dienstregeling zoals we die tegenwoordig kennen van Riveer lange tijd echt niet zo vanzelfsprekend. Johan Hania was er dertig jaar geleden bij, toen de veerdienst een nieuwe impuls kreeg. Hij geniet nog altijd volop van de bijdrage die hij mag leveren aan het vervoer over water.

VERVEELT HET WATER je nooit?

Nee, ik ben altijd met het water verbonden. Ik kom uit de Lingewijk, maar mijn ouders – die later op een woonark gingen wonen – hadden al een jachtje, andere familieleden hadden ook een bootje en mijn opa heeft gevaren op de oude veerdienst. Mijn broer vaart, mijn jongere broertje werkt in de maritieme sector en ik heb het mooiste kantoor van Gorinchem, boven de rivier. Pas geleden waren we ’s avonds nog proefvaren en zag ik weer wat een schitterende plek Gorinchem is, in dat licht vanaf de rivier. Juist het water maakt het écht een mooie stad!

SINDS WANNEER WERK je bij Riveer?

Sinds 1994. Het zou voor een paar maanden zijn, haha! De Merwedebrug ging even dicht voor onderhoud en de gemeente besloot daarom de veerdienst tussen Gorinchem en Sleeuwijk tijdelijk terug te brengen, want die bestond sinds 1962 niet meer. Ik kwam uit de binnenvaart en het leek me leuk om een paar weken met de pont te varen. Het begon met een enkel huurbootje, maar het was zo’n succes dat het gemeentebestuur, onder leiding van Piet IJssels, al snel besloot dat de veerdienst moest blijven. Nu hebben we negen schepen varen in een grote regio.

SCHETS HET BELANG van Riveer eens.

We hebben een miljoen overzettingen per jaar. Dat is echt veel. Scholieren en mensen die naar hun werk gaan, maken dagelijks van het veer gebruik. Maar ook voor het toerisme in de regio spelen wij een cruciale rol. Riveer is de schakel tussen Gorinchem, Slot Loevestein en Woudrichem; daardoor is het mogelijk om een bezoek aan Gorinchem en Loevestein leuk te combineren op één dag. Het is een snelle en duurzame manier van vervoer.

HOE VAREN DE elektrische veren?

De Gorinchem XII en Altena VII, onze twee elektrische schepen, varen sinds dit jaar. Het is een lang, maar mooi en vooruitstrevend traject geweest, waar we sinds 2017 naartoe hebben gewerkt. Dit zijn de eerste veerponten in Nederland die volledig elektrisch varen, er staat dus geen motor meer op als back-up. Daar zijn we erg trots op. Ook de laadinfrastructuur en steigerinrichting zijn er helemaal op aangepast. We kijken inmiddels naar elektrificatie van de pont van Brakel en daarna zal de rest van de vloot ongetwijfeld volgen. De veerdienst is een ideale proeftuin, ook bijvoorbeeld voor autonoom (dus op afstand bestuurd, red.) varen. Het helpt allemaal mee om zoveel mogelijk auto’s van de weg te halen.

HOE VULLEN WE het gat van de Botenbeurs?

De koek was een beetje op. Wie komt er nog met een bootje naar de Botenbeurs als je hem binnen een week online kunt verkopen? Het beetje opbrengst dat we van de Botenbeurs hadden, gebruikten we altijd om de Open Havendag te financieren, maar wat zou van dat evenement overblijven als de marine een jaar zou overslaan? Eigenlijk zou er een heel nieuw evenement moeten komen, waarmee je weer een poos vooruit kunt, maar het is niet aan de gemeente of Riveer om dat te organiseren. Wel om het te faciliteren natuurlijk, want persoonlijk zou ik zo’n initiatief toejuichen.

HEEFT SINTERKLAAS NOG wat opgeleverd?

Ja, de Stroomboot natuurlijk; dat krijg ik nog altijd veel te horen. Er is heel veel naar het Sinterklaasjournaal en de intocht gekeken, dat merken we wel, en het was leuk om aan mee te werken in de voorbereiding. Zulke initiatieven zetten je weer even goed op de kaart en daar plukt de hele regio de vruchten van.

ZOU JE GORINCHEM ooit verlaten?

Als het moet dan moet het. Je weet maar nooit of er eens een grote kans voorbijkomt, qua werk bijvoorbeeld. Maar ik ben wel aan Gorinchem verknocht hoor. Ik heb het erg naar mijn zin als ik een dag in Rotterdam of Amsterdam ben, maar daar zou ik niet willen wonen. Dan ga ik graag weer terug naar huis in Gorinchem. Ik heb het hier nog altijd te veel naar mijn zin.

WAT IS GORCUMS mooiste plekje?

Dat blijft Buiten de Waterpoort. Maar ik woon sinds vijf jaar bovenin het voormalige V&D-pand aan de Groenmarkt en van het zicht op de toren en het vergezicht over de stad kan ik ook erg genieten.

EN WAT ZOU er vandaag nog veranderd moeten worden in de stad?

Ik zou de mooiste plekken in de stad graag op hun mooist laten uitkomen. Stel je voor dat de parkeerplaatsen langs de haven weg zijn en er één grote boulevard zou ontstaan? Maar ik zie uiteraard de uitdaging die daarbij zou komen kijken: zomaar al die parkeerruimte weghalen kan natuurlijk niet. Maar waardeer de ruimte die je hebt, niet alles hoeft volgebouwd te worden.

HOE BELANGRIJK WORDT Riveer straks tijdens de aanpak van de A27?

We zullen voor vervangend vervoer over water gaan zorgen. De werkzaamheden aan de A27 hebben voor de regio een enorme impact. Het is eigenlijk wel mooi dat ik, net als toen ik begon, opnieuw een bijdrage kan leveren met de veerdienst tijdens de werkzaamheden aan de Merwedebrug.

Riveer
Buiten de Waterpoort 1, Eind 5, 4201CS Gorinchem

info@riveer.nl
www.riveer.nl

Dit is een artikel uit GRNCHM Business & Lifestyle #2024. Klik hier om het volledige magazine te lezen.