Zijn omgeving had Ruben Shoshani nog zo gewaarschuwd: haal nooit je eigen familie binnen het bedrijf, want je krijgt er gedonder mee. Tegen de stroom in deed hij toch zijn vrouw een mooi aanbod. Nu, vier jaar later, bestieren Shoshani , zijn vrouw Ceyda Yolcu én zwager Ibrahim Yolcu het nationaal opererende IT recruitmentbureau SHAERP. Met veel succes: grote klanten als Nationale Nederlanden, Heineken en Leaseweb maken dankbaar gebruik van de diensten van het Gorcumse bedrijf. ‘Het tekent wel een beetje wie wij zijn, denk ik. We zijn net wat eigenzinniger dan de rest.’
Vertrouwen en persoonlijke aandacht
Juist hun eigenzinnige houding verklaart het succes van het bedrijf, denkt Ruben Shoshani: ‘Wát we doen is helder. We bieden maatwerkoplossingen op het gebied van recruitment. Van payrolling en consultancy tot werving & selectie en detachering. Dat is op zich geen uniek dienstenpakket. Maar hóe we ons werk doen is wel uniek. We zijn helemaal onszelf, zonder dikdoenerij. Recruitment is een wereld waarin het al snel over contracten en concurrentiebedingen gaat. Zo zijn wij niet. Wij hebben het liever over vertrouwen en persoonlijke aandacht. Om een voorbeeld te geven: veel van onze medewerkers hebben helemaal geen recruitmentervaring. We hebben ze aangenomen omdat we de goede attitude bij ze zagen. Het vak kunnen we ze leren, een basishouding niet.’
Vraag en aanbod samenbrengen
Shoshani zelf is een salesman in hart en nieren, terwijl Yolcu zich stort op de operationele zaken en het creatieve brein is achter de marketing van SHAERP. Uit haar koker komt ook het idee voor SHAERP Werkt, het platform voor bedrijven en professionals dat SHAERP dit jaar lanceert. Yolcu: ‘We zagen dat bedrijven in de regio heel veel moeite hebben om de goede mensen te vinden. Of het nou de koffietent om de hoek is of de scheepsbouwer op Avelingen. Tegelijkertijd weten we dat er ontzettend veel talent in de regio is. Mensen die op zoek zijn naar een baan, maar ook jongeren die net van school komen. Die barsten van het talent, maar hebben nog geen cv opgebouwd en weten niet altijd precies wat ze willen. Met SHAERP Werkt willen we vraag en aanbod in de regio bij elkaar brengen.’
Onderscheidend: videorecruitment
SHAERP Werkt zet helemaal in op videorecruitment. Zeker in coronatijd, maar ook op langere termijn een heel passende oplossing. ‘We maken een video om de vacature tot leven te brengen’, vertelt Yolcu. ‘Zo kunnen we de vacature op een onderscheidende, aantrekkelijke manier breed onder de aandacht brengen. We zorgen voor een professionele productie en distributie. Mensen die de vacature interessant vinden, melden zich bij ons. Wij doen dan de kwalificatie en stellen mensen voor bij de klant.’
Professionele productie
SHAERP helpt kandidaten ook een professioneel presentatiefilmpje te maken. ‘We hebben het allemaal weleens gezien’, zegt Shoshani. ‘Op papier is er een prachtige match, maar in de eerste minuut van het gesprek weet de HR-manager al: dit wordt niks. Dat heeft te maken met een persoonlijke klik, en die kun je uit een cv niet afleiden. Met videorecruitment krijgen bedrijven vooraf al een betere indruk van de kandidaat, zodat de kans op een goede match groter is. Dat is prettig voor de kandidaat én voor het bedrijf. Het scheelt iedereen tijd, en tijd is geld.’
Hart voor de regio
Sowieso zetten Shoshani en Yolcu zich graag in voor iedereen die in de regio aan het werk wil. Yolcu: ‘In deze tijd is het jammer genoeg wat lastiger, maar we geven ook sollicitatietrainingen en workshops, bijvoorbeeld in samenwerking met het onderwijs in de regio. Naast ons aan de Groenmarkt krijgen we een hogeschool en dan staan we ook klaar als arbeidscoach voor de studenten. We willen regionaal talent graag in de regio houden, daar zitten we echt bovenop.’
Talenten en ambities
De kracht van SHAERP Werkt zit vooral in de combinatie van recruitmentervaring op topniveau en de sterke regionale binding. ‘We hebben op de salesvloer tien mensen lopen met een enorm netwerk in Gorinchem en omgeving’, legt Shoshani uit. ‘Hun grote kracht is dat ze vraag en aanbod in hun netwerk heel goed kunnen matchen. Daarbij zijn we niet te beroerd om in mensen te investeren, om creatief mee te denken. Veel horecamensen zijn nu bijvoorbeeld op zoek naar nieuw werk. Dan kijken we graag mee wat hun talenten en ambities zijn. Met maatwerk is er vaak een alsnog een goede match te maken. Als je dan ziet hoe mensen zich kunnen ontwikkelen; daarvoor doen we dit werk, dát geeft voldoening.’