Vanuit Gorinchem op weg naar het Lingebos is de grote winkel van Ranzijn tuin & dier niet te missen. Iedereen weet waarschijnlijk dat je hier terecht kan voor een traytje violen of een zak tuinaarde. Maar Ranzijn biedt veel meer dan dat: Van trendy sfeerproducten tot zeer specialistische dierenartszorg.

Van violen tot kerstboom
Voor veel mensen in de regio is het vaste routine in het voorjaar: even naar Ranzijn voor de nieuwe tuinplantjes. En tegen kerst gaan we natuurlijk ook weer richting Spijk om de mooiste blauwspar uit te zoeken. ‘We hebben altijd een groot assortiment planten, bomen, bloemen, tuinmeubelen en tuingereedschap’, vertelt bedrijfsleider Roger Heijnen. ‘Waarbij we gaan voor volumevoordeel. Dat betekent dat klanten bij ons nooit misgrijpen en altijd een scherpe prijs krijgen. Dat laten we ook duidelijk zien met onze prijshelden: producten die extra laag zijn geprijsd. Met tuinaarde en potgrond zijn we bijvoorbeeld de goedkoopste in Nederland.’

Vakspecialisten
Die focus op volumevoordeel gaat samen met een hoog kennis- en serviceniveau, legt Heijnen uit: ‘Onze medewerkers volgen allemaal verplicht interne opleidingen en cursussen. Zo heeft iedere medewerker een bepaalde basiskennis van al onze producten. Daarnaast hebben we per afdeling vakspecialisten. Op de tuinafdeling lopen dus mensen met een hoveniersachtergrond, die alles weten over tuininrichting en -onderhoud. We merken dat klanten dat heel prettig vinden. Meestal komen mensen hier namelijk niet alleen om één plantje te kopen; ze hebben een totaalplaatje in hun hoofd. Met onze medewerkers overleggen ze dan hoe ze dat plaatje invullen. Welk plantje past bij de omstandigheden in hun tuin of op hun balkon? Onze medewerkers nemen graag de tijd om daarover te adviseren.’

Sfeer en beleving
Hetzelfde geldt voor de afdeling binnenplanten en accessoires, vertelt Heijnen. ‘Ook daar zoeken klanten naar sfeer en beleving. Als ze een plant kopen, willen ze er een mooie pot bij en andere accessoires. Ze komen hier niet alleen voor het groen, maar ook om hun huis leuk aan te kleden. Daar spelen we op in met trend-en sfeerartikelen. Mensen willen daarbij goed geadviseerd worden, dus ook op die afdeling steken onze medewerkers graag de helpende hand toe.’ Om dat te onderstrepen doen de ruim vijftig medewerkers hun dagelijkse werk vrijwel allemaal op de winkelvloer. Daar zijn servicebalies met computers ingericht, zodat iedereen zijn werk dicht bij de klanten kan doen.

De laatste trends
Dankzij een sterke inkooporganisatie – Ranzijn heeft in totaal vijftien winkels – is het assortiment altijd up-to-date. ‘Daardoor kunnen we goed inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen’, legt Heijnen uit. ‘Sinds een paar jaar zijn mediterrane planten bijvoorbeeld heel populair, dus die hebben we ruimschoots op voorraad. Een andere erg leuke ontwikkelingen vind ik eten uit eigen tuin. Er is toch niks mooiers dan je eigen kruiden en groenten kweken? Daar hebben we een speciale afdeling voor ingericht in de winkel. Zo krijgen gezondheid en milieubewustzijn een prominente plek in ons assortiment.’

Alles voor uw dier
Voluit heet Ranzijn niet voor niks Ranzijn tuin én dier. Dieren, dierengezondheid en dierenproducten zijn een belangrijke pijler onder de Ranzijn-formule. Ook hier profiteren klanten van het volumevoordeel: alle bekende A-merken zijn verkrijgbaar in voordelige grootverpakking. Mensen uit de wijde omgeving weten Ranzijn daarom te vinden voor hun dierenbenodigdheden, of het nu voor hun guppy’s is of voor hun paard. Heijnen: ‘En natuurlijk hebben we onze levende have: onze vissen, vogels, cavia’s, konijnen en andere dieren. Die brengen letterlijk leven in onze winkel!’

Grote dierenartsenpraktijk
De dieren doet Ranzijn er niet zomaar even ‘bij’. Specialistische verzorgers besteden dagelijks veel aandacht aan alles wat zwemt, vliegt en loopt op de afdeling. Het dierenwelzijn is bovendien gegarandeerd door het laatste grote bedrijfsonderdeel binnen de Ranzijnwinkel: de dierenartsenpraktijk. Mensen beseffen het misschien niet, maar we hebben hier een uitgebreide dierenartsenpraktijk met zes dierenartsen en veertien paraveterinairs’, zegt Heijnen.‘Die controleren de gezondheid van de dieren in onze eigen winkel en leveren topkwaliteit zorg aan de dieren van onze klanten. Omdat veel klanten die gebruikmaken van de dierenartsenpraktijk hier ook hun dierverzorgingsproducten kopen, kunnen we die zorg heel scherp aanbieden.’

Graag kennisdelen
Heijnen is trots op zijn winkel en draagt dat graag uit. ‘Ik vind het heel leuk om te laten zien wat we allemaal in huis hebben. We hebben bijvoorbeeld weleens een schoolklas gehad die hier kwam leren over een eigen moestuin. Die kinderen vonden het schitterend om te zien dat je vanuit een zaadje zelf iets eetbaars kunt kweken. Als volgende stap wil ik ook graag leerlingen of studenten binnenhalen op de dierenafdeling en in de dierenartsenpraktijk. Zodat ze in de praktijk kunnen leren over dierenwelzijn en dierverzorging. We hebben hier zó veel kennis in huis en die delen we graag.’