OOGdalem

OOGdalem is de eigentijdse, onafhankelijke optiek die perfect past bij de uitstraling van het succesvolle winkelcentrum Hoog Dalem. Precies zoals Ronald Kilian en Ellie Hovestadt er de bril vinden die perfect past bij het gezicht van hun klanten. De deskundige en vriendelijke manier waarop zij dit doen heeft van OOGdalem een zeer gewaardeerde winkel gemaakt voor de bewoners van Gorinchem-Oost en ver daarbuiten.

Iedere brildrager – schrijver dezes is er ook één – weet hoe fijn het is als je geduldig en met kennis van zaken geholpen wordt bij het uitkiezen van een nieuwe bril. En dat je niet hulpeloos ronddwaalt tussen rekken vol monturen zonder goed te weten waar je beginnen moet. ‘We nemen de tijd voor je’, benadrukt Ronald Kilian. ‘Dat is vanaf de start het uitgangspunt voor OOGdalem geweest. Je kunt op afspraak komen, maar ook als je je boodschappen aan het doen bent kun je altijd binnenlopen en helpen we je geduldig. Wij zullen nooit iets afraffelen.’

Gediplomeerd 

Het is dan ook – met alle respect voor ons brood – geen halfje brood dat je aanschaft bij de optiek. Een bril of een paar contactlenzen is een aankoop voor jaren en, natuurlijk nog veel belangrijker: ze laten je zien. Ronald en Ellie hebben allebei zo’n dertig jaar ervaring in het vak. Beiden zijn gediplomeerd opticien en contactlensspecialist. Ronald volgde daarbij een aantal jaren de hbo-opleiding Optometrie en is dus gediplomeerd specialist in oogmetingen en het daarbij traceren van eventuele ziektebeelden. Elk jaar laten ze zich bijscholen om op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied.

De oogmeting gebeurt dus met de grootste zorgvuldigheid: sterkte, diepte, de stand van de ogen, eventuele ziektebeelden; het wordt allemaal aandachtig in beeld gebracht. Met behulp van de Visu Office bijvoorbeeld kunnen Ronald en Ellie zeer nauwkeurig in beeld brengen waar de pupillen achter het glas staan, wat ook bijdraagt aan optimaal zicht.

Fingerspitzengefühl

De bril is een hulpmiddel, maar gelukkig wel een modieus hulpmiddel. In de bijna vijf jaar van het bestaan heeft OOGdalem zijn collectie gestaag uitgebreid en (periodiek) veranderd. Ronald en Ellie zijn allebei niet per se van gouden regels over welk montuur past bij welk gezicht. Er is ten slotte ook nog zoiets als persoonlijke smaak. ‘Als we helpen kiezen gebeurt het vaak dat de eerste greep raak is’, vertellen ze. ‘Dat is een kwestie van fingerspitzengefühl en van ervaring. Het is wel fijn als de klant vast een paar handvatjes heeft qua kleur, model of stijl.’

Maar hoe dan ook is er altijd voldoende keuze in de collecties van merken als Brett (met monturen uit één blok titanium, dus zonder las), J.F. Rey, prodesign:denmark en Penn & Ink. Zonnebrillen heeft OOGdalem onder andere van RayBan en Scotch & Soda en OOGdalem heeft de grootste collectie brillen voor kinderen en tieners in de omgeving.

Myopie-management

Speciale aandacht ten slotte heeft OOGdalem voor myopie-management. Myopie is de groei van het oog die ontstaat als je veel achter het beeldscherm zit. Het leidt tot bijziendheid. Dit komt zeker bij kinderen steeds vaker voor. Door speciale Stellest-brillenglazen te gebruiken wordt de progressie van de bijziendheid afgeremd met 67 procent. ‘Een hot item in de optiekwereld’, stelt Ronald Kilian, ‘waar we al niet meer zonder kunnen.’ Hij benoemt daarbij nog eens de 20-20-2-regel voor het beeldschermgebruik: ‘Twintig minuten beeldscherm, twintig seconden wegkijken en iedere dag twee uur naar buiten. Dat is heel belangrijk om de ogen gezond te houden!’

OOGdalem
De Linie 26, 4208 DE Gorinchem
zicht@oogdalem.nl
www.oogdalem.nl

Dit is een artikel uit GRNCHM Business & Lifestyle #2024. Klik hier om het volledige magazine te lezen.