Saudi Aramco, Allseas en de grote werven langs de Merwede: allemaal maakten ze op projecten gebruik van de las- en snijapparatuur van het Gorcumse Totaal in LasService (TLS). Het ruim honderdjarige bedrijf heeft alles in huis om klanten volledig te ontzorgen. Van levering en ingebruikstelling van las- en snijapparatuur tot onderhoud en keuring. Met de uitrol van een verhuurservice en de inrichting van een gloednieuwe demoruimte investeert het bedrijf dit jaar verder in het toch al hoge serviceniveau.
Touchscreen in plaats van draaiknoppen
In een van de werkplaatsen van TLS wijst Van Splunder op twee lasapparaten. Het ene is een paar jaartjes oud: een kale, stalen kast met een aantal draaiknoppen erop. Het tweede apparaat is een moderne laskar: een stevig kunststof apparaat met een groot touchscreen in plaats van een bedieningspaneel. ‘Dat laat mooi zien hoe de techniek zich heeft ontwikkeld’, vertelt Van Splunder. ‘Software en elektronica zijn een steeds belangrijker deel van ons werk. Het maakt de machines nauwkeuriger en betrouwbaarder. Bovendien kun je de eisen waaraan de lassers en machines moeten voldoen, vastleggen in de machine. De lascoördinator kan die informatie vervolgens beheren. En als ze een vraag hebben, kan onze technische dienst van afstand meekijken.’
Nieuw: RentalXpert
Bij een storing komt het weleens voor dat het vervangende onderdeel niet op voorraad is. ‘In zo’n geval duurt reparatie wat langer, maar we willen niet dat onze klanten onthand zitten. In zo’n geval laten we een vervangend apparaat achter, zodat het werk kan doorgaan. We kwamen erachter dat klanten ook in andere gevallen best een machine in bruikleen willen hebben. Bijvoorbeeld bij tijdelijke uitbreiding vanwege een groot project. Daarom hebben we dit jaar RentalXpert gelanceerd voor de verhuur van allerlei lasmachines en plasmasnijders. Onze demolasser legt de machines aan de huurder uit en ondersteunt waar nodig. Een heel kostenefficiënte oplossing.’’
Investeren in kennis
Omdat kennis en service zo’n belangrijke plek innemen in de bedrijfsvoering, blijft TLS hier voortdurend in investeren. Van Splunder: ‘Dit jaar richten we een nieuwe demoruimte in ons bedrijf in. Daar laten we klanten de werking van onze nieuwste machines zien. Die aanpak is toch een stukje persoonlijker dan bijvoorbeeld een beursbezoek. In onze eigen demoruimte kunnen we echt de tijd nemen, onze klanten de volledige aandacht geven.’ Sowieso staat Van Splunder altijd open voor kennisdeling. ‘Ons werk wordt steeds hoogtechnologischer, dus up-to date kennis is ontzettend belangrijk. We zoeken daarom bijvoorbeeld
ook de samenwerking op met het technisch onderwijs in de regio. Goed opgeleide, praktische mensen kunnen we goed gebruiken. Voor nieuwe onderwijsinitiatieven en samenwerkingen staan we dus altijd open.’
Hoog serviceniveau
Totaal in LasService is gevestigd op Avelingen West, op een steenworp afstand van scheepswerf Damen. Een passende plek, want Damen is een van de klanten van de specialist in las- en snijtechniek. Behalve aan scheepswerven levert TLS producten en diensten aan onder meer de zware industrie, betonvlechters en onderhoudsdiensten van grote bedrijven. ‘We proberen onze klanten zo veel mogelijk te ontzorgen’, vertelt commercieel directeur Marc van Splunder. ‘We leveren dus niet alleen een lasmachine die volledig naar specificaties van de opdrachtgever is gemaakt, maar bieden ook heel veel service. De machine wordt geplaatst, onze monteurs geven instructie over het gebruik en desgewenst verzorgen we ook het onderhoud. We hechten aan dat hoge serviceniveau. We hoeven niet de grootste te zijn, maar wel de beste.’
Schaalvoordelen
TLS is onderdeel van Laskar. Moeder- en dochterbedrijf zijn gevestigd in hetzelfde pand. ‘Dat biedt ons schaalvoordelen’, legt Van Splunder uit. ‘Gezamenlijk hebben we een ruimere voorraad en een grotere technische dienst. Ook het magazijn delen we. Daardoor kunnen we onze klanten sneller bedienen, vanuit een breder assortiment. We zijn premium dealer van topmerken als Kemppi en voeren ook ons huismerk Weldkar. Die producten laten we helemaal naar onze eigen specificaties maken. We hebben een webshop waar klanten 24/7 terechtkunnen en als er een storing is, kan onze technische dienst die meestal dezelfde dag nog verhelpen. Bovendien mogen we de jaarlijkse validering en NEN-keuring van de machines zelf uitvoeren. Zo bieden we een heel compleet aanbod.’