Wim Uittenbogaard is al twaalf jaar vestigingsdirecteur van Sligro Gorinchem; in totaal werkt hij inmiddels zo’n achttien jaar voor de bekende groothandel. ‘De dynamiek vind ik zo leuk.’
De vestigingsdirecteur staat dichtbij zijn doelgroep, hij kent deze door en door. Niet alleen omdat hij al jaren aan het roer staat van de 4500 vierkante meter tellende vestiging aan de Techniekweg in Gorinchem-Oost, maar ook omdat hij zelf chef-kok en horecaondernemer is geweest. ‘Jaren geleden heb ik inderdaad achter de pannen gestaan.’

Een baan bij een horecagroothandel leek daardoor geen gekke stap. ‘Ik ben op de non-food afdeling begonnen en heb de kans gehad om door te groeien naar vestigingsmanager. Maar we zijn er niet alleen voor de horecabranche, ook de ondernemer met een koffiecorner of bedrijfskantine kan bij ons terecht. Die dynamiek vind ik zo leuk.’

 

Proefdagen en festiviteiten
We vinden Uittenbogaard vooral in de vestiging, hij is er dagelijks aanwezig. ‘Zo houd je feeling met de vloer en de personeelsleden. Toch houd ik graag tijd vrij om regelmatig bij de klant op bezoe te gaan. We hebben een breed klantenbestand, met gemêleerde interesses, verschillende budgetten en voorkeuren.’

‘Je ziet bijvoorbeeld dat klanten niet alleen voor de grote bekendere merken kiezen, maar ook ons eigen exclusieve assortiment waarderen. Van koekjes voor bij de koffie tot aan terrasmeubilair. Is er iets wat wij hier niet in de winkel hebben? Dan kunnen we dat vanuit de landelijk organisatie uiteraard bestellen.’

Dat klantenbinding een groot goed is bij Sligro Gorinchem blijkt uit het aantal evenementen dat Uittenbogaard en zijn team er organiseren. ‘We houden van reuring. Daarom hebben we regelmatig proefdagen in de winkel. Het komt de sfeer ten goede en we vinden het leuk om op zo een ludieke manier onze exclusieve merken te presenteren. Op een laagdrempelige wijze kunnen klanten kennis maken met ons assortiment.’

 

Ladies Night, Bierfestival
Het wil nog weleens voorkomen dat hij de koksbuis dan weer voor even uit de kast pakt: ‘Ja, ik wil nog weleens iets lekkers koken als er een proeverij is, een bordje paella bijvoorbeeld of een ander fijn gerechtje.’
Naast de terugkerende proeverijen zijn er meer evenementen in het filiaal: ‘We hebben net een geslaagde editie van Ladies Night achter de rug, met een heus dweilorkest dat tetterend door de winkel ging. Eerdere jaren was dit concept ook al een succes. Ladies Night doen we traditiegetrouw op de woensdag voor Moederdag. In juni hebben we ook een Bierfestival in de zaak. Verschillende bierbrouwers zullen hun producten laten zien en proeven, daar is natuurlijk ook een hapje bij.’

 

Opfrissen en uitbreiden
Niet alleen die bedrijvigheid en reuring zijn de kracht van Sligro Gorinchem: ‘Ook is ons serviceniveau hoog, ons team heeft veel productkennis en sommigen zijn al jaren werkzaam hier. Ook zij kennen de meeste vaste klanten. En kennen hun behoeften. Dat is belangrijk.’

Vanaf het najaar in 2023 wordt de winkel volgens Uittenbogaard nog aantrekkelijker: ‘Er staat een verbouwing op de planning, we gaan de boel opfrissen en uitbreiden. Het wordt keurig in fases gedaan, zodat de winkel tijdens de verbouwing zo weinig mogelijk hinder ondervindt en open kan blijven.’

‘We zijn benieuwd wat onze vaste én nieuwe klanten ervan vinden. We hopen op deze manier nog meer service te kunnen bieden aan ondernemers in de regio.’