Post-covid zitten veel bedrijven te springen om personeel en dat merkten ze ook bij Albert Heijn De Kreij in Giessenburg. Mensen werden gelokt met mooie verdiensten en nog mooiere extra’s. Een aantal medewerkers besloot de gok te wagen, maar de meesten kwamen al snel weer terug. Waarom? Omdat Remon de Kreij van AH Giessenburg een sociaal ondernemer is die goed is voor zijn klanten én voor zijn personeel. En dat maakt dat de bijna 120 mensen op de loonlijst er trots op zijn bij AH De Kreij te werken.

Klanten én het dorp centraal

Bij de Albert Heijn van Remon de Kreij staan de klanten, medewerkers én Giessenburg altijd centraal. Remon: ‘We beginnen ons managementoverleg steevast heel bewust met een klantverhaal. Wat ging er goed of juist niet? Op basis daarvan gaan we verder. Met die klant dus nog op ons netvlies.’ Naast het klantgerichte staan de pijlers vol, schoon, vers en service voorop. ‘Als die vijf items op orde zijn, behoud je niet alleen je klanten, maar groei je ook. En dat is belangrijk omdat dat bepalend is voor de leefbaarheid van ons dorp. Want als een dorp niet meer zelfvoorzienend is, verdwijnt er heel veel.’

Omzet

‘Na corona kregen verschillende supermarkten te maken met een omzetdaling’, vertelt Remon. ‘Maar wij niet en ik denk dat ons dorpse karakter én mijn spaaractie met plaatjes van historisch Giessenburg daar een rol in speelden. Met die spaaractie wilde ik ons mooie dorp iets teruggeven. Mensen konden ruim tweehonderd plaatjes sparen om die vervolgens in een mooi hardcover verzamelboek te plakken. Er werd fanatiek gespaard en geruild en de actie werd een gigantisch succes. Een 90-jarige klant vertelde me zelfs hoe mooi hij het vond om zijn vader op één van de plaatjes te zien staan, rokend voor de fabriek. Prachtig toch, dat je zoiets als franchisenemer kunt ontwikkelen?’

Van drogist tot tabakszaak

Dat Remon onlangs een drogist overnam in Barendrecht laat zien dat hij een rasechte ondernemer is. Natuurlijk houdt hij ook alle marktontwikkelingen in de gaten. Dat bleek toen de overheid besloot dat er straks geen rookwaren meer verkocht mogen worden vanuit de supermarkt. ‘Ik genereer weinig opbrengst uit de verkoop van tabak, maar mensen moeten daar toch geen kilometers voor hoeven reizen? Bovendien, als ze hun sigaretten elders halen en daar dan óók hun boodschappen doen, zet dat onze omzet wél onder druk. Als service aan onze bewoners én om onze supermarkt rendabel en daarmee ons dorp leefbaar te houden, ben ik nu ook bezig met een kleine tabakszaak.’