Dat digitaal contact geen afstandelijk contact hoeft te zijn, is één van de belangrijkste lessen die de coronacrisis heeft geleerd. Sonya Rahmani en Adriaan Elenbaas van ABN AMRO merken dat zij in hun online gesprekken juist praktischer en vollediger kunnen adviseren. Efficiënt, maar vooral ook deskundig en met extra service.
Het persoonlijk contact wordt echter niet vergeten. Zodra de lockdowns achter ons liggen, ontmoeten Sonya Rahmani en Adriaan Elenbaas hun relaties graag weer in levenden lijve, want dat hebben ze gemist. ‘Als het om Private Banking bij ABN AMRO MeesPierson gaat, mijn vak, komen er logischerwijs regelmatig hele persoonlijke zaken ter sprake’, vertelt Rahmani.‘Het geeft toch extra vertrouwen als je dan echt, fysiek, tegenover elkaar zit. We zullen straks naar een hybride vorm van afspreken gaan: de ene keer face-to-face en de andere keer online via Teams.’ ‘Ik had onlangs een afspraak via Teams met een jonge ondernemer die veel internationale handel heeft, onder andere in België, Duitsland en Frankrijk’, vult Elenbaas aan. ‘Die had nog nooit eerder zo’n videogesprek gevoerd, maar het was voor hem een openbaring. Die zei ook: in plaats van drie keer naar Duitsland rijden doe ik dat voortaan één keer. De andere twee afspraken gaan dan via Teams.’
Digitale dienstverlening
Het Gorcumse ABN AMRO-kantoor aan de Banneweg is per 9 april 2021 gesloten. ‘Onze klanten komen al jaren steeds minder naar onze bankkantoren. Zij doen hun bankzaken steeds meer digitaal. Corona heeft die ontwikkeling alleen maar versneld.’ De bank heeft hierop ingespeeld met een persoonlijke (digitale) dienstverlening aan de klant; onderscheidend door de grote sectorkennis en de specialistische kennis die ABN AMRO- medewerkers van klanten hebben. Ter illustratie schetsen Elenbaas en Rahmani: ‘Uit ervaring én klantenonderzoek blijkt dat klanten meer waardering hebben voor digitale dan face-to-face hypotheekgesprekken. Digitale gesprekken kun je ook ’s avonds voeren, wat als fijner ervaren wordt. Het is bovendien gemakkelijker om documenten te delen of om er een andere specialist vanuit de bank bij te betrekken.’
‘Recent had ik een online gesprek met een ondernemer over een forse kredietbehoefte, geeft Elenbaas een voorbeeld. ‘Daar zat een subsidieadviseur bij en iemand van de Groenbank voor de groene financiering. Normaal gesproken is zo’n afspraak met meerdere specialisten niet één-twee-drie gemaakt. Nu logt iedereen in vanaf een eigen locatie. Dat is ideaal. Ondernemers voelen zich daar ook prettiger bij. Het is veel praktischer en alles is erop ingericht; digitale ondertekening is mogelijk – ook voor de grotere kredietovereenkomsten zijn we daarmee bezig en eventuele verificatie van legitimatie gebeurt op locatie.’ Sonya Rahmani: ‘Hetzelfde geldt voor de Private Bank. Wij schakelen onze specialisten daarbij onder andere in voor het bespreken van een vermogensplanning.’
Duurzaam bankieren met de ABN AMRO Groenbank
De digitalisering sluit mooi aan bij de ambities van ABN AMRO op het gebied van groen ondernemen. Adriaan Elenbaas, met gepaste trots: ‘We behoren tot de 10 procent van best presterende banken in Europa in circulair en duurzaam bankieren. We denken mee met onze relaties over vergroeningsprocessen en het financieren ervan. Waar het kan betrekken we onze Groenbank bij dit proces. Inmiddels is het gemeengoed, maar wij waren bijvoorbeeld al vroeg gericht op het financieren van zonnepanelen, op eigen daken én op huurpanden. Met die dienstverlening aan ondernemers hebben wij echt voorop gelopen en daar zijn we trots op, omdat dit goed aansluit bij onze duurzame ambities.’
Digitaal of face-to-face, ABN AMRO blijft graag met u in contact. Nu en in de toekomst.