De bedrijfswagens met het opvallende logo van Paans zijn een bekende verschijning in de regio. De laatste jaren maakte het bedrijf een enorme ontwikkeling door: van traditionele installateur naar expert in duurzame energie. ‘We willen dat onze klanten fans van ons worden.’
Na 58 jaar staat er nog steeds een Paans aan het roer van het familiebedrijf. Directeur Leonard Paans is trots op de richting die zijn bedrijf heeft ingezet. ‘Met het oog op de toekomst is verduurzaming natuurlijk een must’, legt hij uit. ‘En duurzame energie betekent dat mensen meer elektra in huis hebben: zonnepanelen op het dak, een warmtepomp om te koelen en verwarmen en een laadpaal aan de gevel voor de elektrische auto. In al die producten hebben wij ons gespecialiseerd, zodat we een woning desgewenst helemaal kunnen verduurzamen.’
Airco standaard
Daarbij wordt het wooncomfort zeker niet vergeten, legt Paans uit. ‘Zeker nu meer mensen thuiswerken, is koeling geen luxe meer maar standaard. Waar mensen
eerder op kantoor in de airco zaten, zitten ze nu thuis op zolder te werken. Wij leveren en monteren airco’s die meteen fungeren als warmtepomp en dus kunnen verwarmen en koelen. Zo verhoog je in een klap het comfort enorm. Als je de aanleg combineert met zonnepanelen, is het ook nog eens een duurzame oplossing.’
Up Klimaatadvies
Naast het installatiewerk richt Paans zich tegenwoordig ook op advisering, met het aparte bedrijf Up Klimaatadvies. ‘Daarmee bedienen we vooral klanten in het MKB. Met Up Klimaatadvies kunnen we het energielabel van je pand in kaart brengen. Op basis daarvan brengen we maatwerkadviezen uit. Daarmee zijn bedrijven helemaal ontzorgd. We merken dat er veel behoefte is aan zo’n totaalaanpak.’
Klanten als fans
Paans merkt dat klanten soms twijfels hebben over de verduurzaming van hun huis. ‘Mensen denken: ‘In zo’n oud huis is niks mogelijk’ of ‘dat zal wel onbetaalbaar zijn’. Maar je kunt altijd iets doen voor een duurzamere woning. Wij adviseren graag over passende technieken. En die duurzaamheidsmaatregelen kun je ook nog eens deels meefinancieren in je hypotheek. In dat meedenken zit onze meerwaarde als traditioneel familiebedrijf. Wij gaan niet voor de snelle winst; we willen dat onze klanten aan het eind van de rit onze fans zijn.’