Van Houwelingen Tweewielers naar nieuwe locatie
‘We zijn vier maanden aan het buffelen geweest, zeven dagen in de week. Bijna alles hebben we zelf gedaan.’ Maar dan heb je ook wat, hoor je jezelf denken als eigenaar Fabian vertelt over de verhuizing van Van Houwelingen Tweewielers naar Vlietskade 4008 in Arkel.
Het was dan ook een hele operatie: van de vertrouwde winkel aan de dijk in Arkel naar een bijna drie keer zo groot pand. Oftewel ‘1000 vierkante meter tweewielerplezier’, zoals hij het zelf noemt. De verhuizing was ook echt nodig, want het werd veel te vol
in de oude locatie. ‘We hebben nu globaal hetzelfde aantal fietsen en scooters staan, maar de klanten hebben veel meer ruimte om alles op hun gemak te kunnen bekijken. Je kunt alles beter zien en we merken nu al dat het werkt. Het wordt steeds drukker en wie er komt, die koopt ook, waar ze vroeger wel eens twijfelden.’
Naam behouden
Zes jaar geleden namen Fabian en Mar de zaak over van Fabian zijn toenmalige werkgever. Hij werkte toen al twintig jaar voor Van Houwelingen Tweewielers. Hoewel hij zelf Van Aalsburg als achternaam draagt, besloot hij de naam Van Houwelingen te handhaven. De verhuizing naar het nieuwe pand zou eventueel een moment zijn geweest voor naamswijziging, maar Fabian (40) en zijn vrouw Mar (56) hebben daar niet voor gekozen. ‘De naam is zo’n begrip in de regio, die bekendheid moet je niet zomaar weggooien.’
‘Regio’ is overigens een rekbaar begrip waar het Van Houwelingen betreft. Volgens Fabian komt bijna 50 procent van zijn klanten uit Gorinchem, maar ook van ver daarbuiten. ‘Uit Veghel, Zeist, Zoetermeer, Borne… uit het hele land! Die man uit Borne – dat ligt nog achter Deventer – komt ieder jaar hierheen om zijn scooter een beurtje te laten geven. En om het jaar koopt hij een nieuwe scooter bij ons.’
Goed team
Zelf lijkt Fabian enigszins verbaasd dat zijn klanten werkelijk van heinde en verre naar zijn zaak komen. Het moet haast wel aan onze service liggen, oppert hij bescheiden. En daar heeft hij een punt: die service is ontzettend goed, dankzij het uitstekende team dat hij en Mar om zich heen verzameld hebben. Zo hebben ze twee chauffeurs voor hun unieke haal-en-breng-service, zijn vijf monteurs actief in de werkplaats en kunnen drie of vier medewerkers in de winkel klanten met raad en daad bijstaan. ‘Die service willen we constant hoog houden. We willen niet een doorgeefluik zijn, dat alleen maar fietsen en scooters verkoopt. Kijk, we zijn echt niet altijd de goedkoopste, maar als er iets is, wordt het altijd opgelost. Zeker binnen de garantieperiode. Onze bus rijdt ook de hele week om fietsen weg te brengen en op te halen; ook voor reparatie.’
Inrichting
Toch is het bepaald niet alleen de service die Van Houwelingen Tweewielers voor een groeiend publiek aantrekkelijk maakt. Ook
de inrichting spreekt enorm tot de verbeelding. De zaak is opgedeeld in vier secties: de werkplaats, de e-bikes (beneden), de sportieve en gebruikte fietsen (boven) en de scootershop. ‘We hebben alles nu zo goed mogelijk gescheiden, omdat het technisch uit de klauwen liep. Voor de scooters heb je bijvoorbeeld een speciale monteur nodig. Die hebben we dan ook, en we kunnen er nog wel één gebruiken.’
Alles in de shops staat zeer uitnodigend uitgestald; je krijgt direct zin om op een van de vele prachtige tweewielers te stappen. ‘Dat is de verdienste van Mar hoor’, zegt Fabian lachend. ‘Zij heeft zich vooral met de inrichting bezig gehouden en dat zie je goed terug.’
Topmerken
Een zeer sterk punt van Van Houwelingen is dat het bedrijf het dealerschap in de regio heeft van een hele rits topmerken.
‘En omdat we erkend dealer zijn van al deze merken, ben je na je aankoop altijd verzekerd van de volledige garantie.’ Voor de fietsen en e-bikes gaat dat om QWIC, Velo de Ville (Duits), Multicycle, Giant (sportieve fietsen) en de speedpedelecs van het Zwitserse merk Stromer. Benzinescooters hebben Fabian en Mar in de merken Peugeot, Sym, Piaggio, Vespa, Kymco en Aprilia. Voor de steeds populairder wordende elektrische scooters kan Van Houwelingen Piaggio, Niu, Super Soco en Segway leveren. ‘Vorig jaar was al 25 procent van de verkochte scooters elektrisch, omdat we een groot assortiment hebben’, wijst Fabian nog eens op de groeiende populariteit. Gezien de tot astronomische hoogten stijgende brandstofprijzen, zullen elektrische scooters en e-bikes alleen maar gewilder worden. ‘Ik zou bedrijven dan ook willen aanraden eens naar de mogelijkheden te kijken om hun personeel op de e-bike te zetten. Wij kunnen daarin meedenken hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.’