Jan Peter runt familiebedrijf Wijnhandel van Ouwerkerk
‘Gezelligheid, met elkaar aan tafel, dat is belangrijk’. Waar een lieflijk dorp als Arkel groot in kan zijn? Juist. Wijn! Dat bewijst Wijnhandel van Ouwerkerk sinds jaar en dag. Aan het roer van dit gespecialiseerde familiebedrijf vinden we Jan Peter van Ouwerkerk, vijfde generatie wijnkoper. Met een traditioneel assortiment, warme connecties met de wijnboeren en een volle evenementenagenda is Van Ouwerkerk een instituut in de regio en daarbuiten.
Net naast de dijk, de Schoolstraat, in Arkel vinden we Wijnhandel van Ouwerkerk: het kantoor, de opslag, het proeflokaal én de winkel, gevestigd in een oude melkfabriek. Met de combinatie van handel en winkel bedient Van Ouwerkerk zowel de zakelijke als de particuliere markt. Wijnhandel van Ouwerkerk bestaat al sinds 1860 en sinds die tijd wordt de passie en liefde voor wijn al generaties doorgegeven. ‘De hoop is dat we dat ook aan de wijndrinker door kunnen geven.’ Jan Peter is de vijfde generatie wijnkoper en al sinds de eerste generatie voert de wijnhandel een traditioneel assortiment. De wijnen komen vooral uit Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië, maar ook Nederland is vertegenwoordigd. In de winkel is het heerlijk struinen voor de wijnliefhebber, het is een droom aan druivensoorten. Elk schap brengt weer een andere wijnstreek, -land of -soort: van de zogenaamde borrelwijnen tot gastronomische ontdekkingen en de echte ‘bewaarwijnen’.
‘We doen zo’n 1,6 miljoen flessen per jaar’, valt Jan Peter met de deur in huis. Het is duidelijk dat het geen kleine speler is op het gebied van wijnhandel in Nederland. ‘We leveren vooral aan wijnhandels en -winkels of supermarkten. Aan bijvoorbeeld de horeca leveren we niet veel, dat is niet echt onze markt. Uiteraard hebben we ook een webshop én de winkel waar veel klanten shoppen.’
De afzetmarkt is vooral in Nederland België, heel af en toe maakt er weleens een doos de oversteek naar de ABC-eilanden: ‘Het is toch mooi om te zien waar ‘ jouw’ wijn allemaal belandt.’
Exclusief importeur
Wijnhandel van Ouwerkerk is exclusief importeur van Kopke port. De opslagruimte naast de winkel biedt onderdak aan miljoenen flessen. Er zijn allerlei stijlen en jaargangen port te koop. Van een Ruby en Tawny tot een complexe Colheita of een oude vintage. Omdat Van Ouwerkerk de exclusieve importeur is van Kopke port, verschijnen ‘zijn’ flessen ook in de schappen van de grotere supermarkten. Maar ook de wijnhuizen als Qiunta do Crasto, Bertani of Korrell zijn exclusief bij van Ouwerkerk te verkijgen. Jan Peter heeft goed contact met de wijnleveranciers: ‘De wijnen komen rechtstreeks van de wijngaard zo bij ons in de winkel. Onlangs was ik nog in Barcelona bij een wijnboer, toch prachtig om te zien hoe het er aan toe gaat. En je hebt wel écht een beter verhaal te vertellen als je er geweest bent en dus weet waar je over praat.’
Wijn-spijsadvies
In de winkel wordt er, naast het verhaal over de oorsprong van de wijn, ook graag wijn spijs advies gegeven. ‘We hebben speciale boxen of ‘dagen’ in de winkel. Zo zochten we bijvoorbeeld de lekkerste wijnen bij asperges uit, maakte daar een proeverij van in de winkel, waarbij we ook verse asperges in huis hadden gehaald om te verkopen. Maar we denken ook graag mee als iemand met een menu bij ons binnen komt lopen.’ Op de website is ook veel informatie te vinden over de combinaties van wijn bij de maaltijd.
Wijnevents
Er gaat recent een frisse wind door de wijnwereld, maar ook door deze wijnhandel. Zo is Emil onlangs bij het team gekomen, een jonge, enthousiaste wijnexpert. Er worden regelmatig wijnproeverijen georganiseerd. Zo ook de maandelijkse proeverij, elke eerste zaterdag van de maand: ‘Die proeverijen zijn gratis, zo kunnen de klanten het assortiment beter leren kennen.’ Ook het Arkels wijnfestival is dit jaar terug van weggeweest. Waar de wijnwereld eerst voornamelijk= draaide om expertise en jargon is deze tendens nu aan het verschuiven: ‘Je merkt dat er al tijden een trend gaande is, waarbij de consument het persoonlijke verhaal áchter de wijn wil kennen, maar ook de smaak belangrijk vindt. De gemiddelde klant is ook jonger dan voorheen. Al blijft de doelgroep heel divers.’ Hij besluit: ‘Gezelligheid, met elkaar aan tafel: dat is nu belangrijk.’