Historische vestingstad met een moderne vibe
Lege straten. Corona maakte het ondernemers, horeca en de stad als geheel knap lastig. Gelukkig waren er in 2021 ook ontwikkelingen die Gorinchem extra op de kaart zetten. Onze stad werd uitgeroepen tot ‘Allermooiste vestingstad van Nederland’ en de Nieuwe Hollandse Waterlinie – waar Gorinchem deel van uit maakt – werd eind juli UNESCO Werelderfgoed. Samen met de Stelling van Amsterdam vormt het nu ‘de Hollandse Waterlinies’. Maar wat was het effect ervan op onze stad? Is Gorinchem er beter van geworden en hebben winkeliers en horeca ervan kunnen profiteren? Verschillende horecagelegenheden, Gerben Zeeman (marketing & sales manager Gorinchem Citymarketing) en Roel Bronkhorst (voorzitter Hartje Gorkum) vertellen over hun ervaringen.
DRUK, DRUK, DRUK
Zeeman vertelt dat het aantal bezoekers – online, bij de VVV en op de routes – al heel snel het niveau van voor corona bereikte. ‘ In augustus, september en oktober zagen we een enorme piek in de bezoekersaantallen. Er kwamen ongeveer twee keer zoveel mensen naar Gorinchem als normaal, terwijl de aantallen in die maanden normaal gesproken ook al fors zijn. Het zorgde echt voor een inhaalslag.’ Verschillende horecaondernemers beamen dat . ‘Dat het zo druk was op de terrassen had zeker niet alleen te maken met het feit dat uitgelaten inwoners eindelijk weer het terras op mochten. Er kwamen heel veel mensen van buiten. Dat bleek wel uit de
rijen voor de VVV en gesprekken met onze klanten.’
‘Weinig mensen wisten dat we in de race waren voor de verkiezing tot Allermooiste vestingstad ’, vult Bronkhorst aan. ‘Maar toen we eenmaal gewonnen hadden, ging het snel. Er kwamen veel mensen naar
Gorinchem en die bezochten gelukkig ook onze winkels. Zo leuk om te horen hoe enthousiast ze over onze stad zijn! Ik wil wel even kwijt dat we als winkeliers heel blij zijn met de manier waarop Citymarketing onze stad op de kaart gezet heeft . Daar hebben we de verkiezing tot Allermooiste vestingstad echt aan te danken. Ik denk zelf dat we van de toevoeging van de Nieuwe Hollandse Waterlinie aan de Werelderfgoedlijst minder gemerkt hebben. Misschien is dat ook niet zo gek; bij de waterlinie gaat het natuurlijk om een veel groter gebied.’
BELEVING IN DE STAD
Gorinchem staat nu op de kaart als stad van historische waarde. Bij de gemeente ligt er inmiddels een plan dat ervoor moet zorgen dat onze stad er goed uit blijft zien. Zeeman: ‘Dat plan is echt de moeite waard. De gemeente investeert in routing, bewegwijzering, bankjes, toegangswegen, groen en bijvoorbeeld ook in een selfiespot .’ Bronkhorst is daar blij mee. ‘Het helpt bij het kleurrijk en levendig krijgen en houden van onze stad. En dat sluit dan weer naadloos aan op het plan dat wij, de Gorcumse ondernemers, al presenteerden: Warenhuis Gorinchem. We gaan voor beleving in onze stad. Voor een stad die aantrekkelijk is en waar je alles van je gading kunt vinden. Winkels, terrasjes, kunst, cultuur. En zeg nou zelf: het is toch veel leuker en gezelliger om in een kleurrijke en levendige stad rond te lopen en de sfeer te proeven? Ik denk dat de plannen die er nu
liggen elkaar echt versterken.’ Zeeman: ‘Dat Gorinchem nu weer meer in de belangstelling staat , werkt ook als een soort vliegwiel. Er zijn er in onze stad al opnames gemaakt voor Hier zijn de Van Rossems. Het programma is in april uitgezonden en trok tussen de 700.000 en 800.000 kijkers. Zo blijf je dus in the picture.’
CORONA
‘Het klinkt misschien gek ’, zegt Zeeman, ‘maar ook corona heeft iets bijgedragen aan de populariteit van Gorinchem. Nederlanders kijken nu met een veel positievere blik naar hun eigen land. Ze hebben ontdekt hoe mooi Nederland is. En omdat ons land ook als vakantie- en uit jesland hartstikke leuk is, kiezen veel mensen ervoor hun vakantie nóg een jaar in Nederland door te brengen. En dat biedt dus mogelijkheden. Ook voor Gorinchem. Van veel bezoekers hoorden we dat ze hier aanbod op het water missen. Ze willen kanoën, suppen, een roeiboot je huren. Daar trekken we nu dus aan en dat biedt extra kansen voor ondernemers.’
Bronkhorst : ‘We hebben inderdaad van zoveel mensen gehoord hoe leuk ze Gorinchem vinden. Onze collega’s van buiten Gorinchem zeggen dat ook. Ze vinden dat we echt goud in handen hebben. Gorinchem heeft dus genoeg potentie, maar het komt niet vanzelf. We moeten met elkaar zorgen voor een mooie beleving van onze stad. Horeca, winkeliers, Citymarketing en de gemeente. Ik heb echt een goed gevoel bij de stappen die we nu samen zetten! ’