‘Wij vinden het belangrijk dat je een fiets of scooter koopt die ook echt bij je past. Daarom valt er bij ons ook echt iets te kiezen. Zowel in het lagere als in het hogere segment.’ Zo begint ons gesprek met Mar en Fabian van Van Houwelingen Tweewielers. ‘We nemen de wensen van onze klanten serieus, adviseren goed én staan voor goede service en onderhoud. Bij ons koop je dus een fiets of scooter én vertrouwen.’

Van Houwelingen Tweewielers

Een grote, ruime winkel

‘Hier, in onze winkel aan Vlietskade 4008 in Arkel, kunnen klanten zich op hun gemak oriënteren. Alles staat ruim en overzichtelijk opgesteld. Beneden in de showroom staan er naast de talloze e-bikes en speed pedelecs ook een paar bakfietsen. Verderop is er een hoek met kinderfietsen. Accessoires als fietstassen, helmen, kinderzitjes en zadels zijn door de winkel heen gegroepeerd in showmeubels te vinden. De scootershop is een apart deel van de showroom. Daar staan al onze benzine- en elektrische scooters. Boven staan de niet elektrische school-, stads- en racefietsen en de ATB’s. En de werkplaats? Die heeft een heel eigen plek, los van de showroom.’

Onze fietsen

‘Meer dan 80 procent van de fietsen die we verkopen is inmiddels elektrisch. En er valt echt wat te kiezen, want we verkopen meer merken dan ooit. Naast bijvoorbeeld Qwic, Giant, Stromer en Multicycle verkopen we nu ook RIH, een innovatieve oude bekende, en Klever. Voor dat laatste merk hebben we gekozen, omdat het naast de gewone e-bikes en de sportieve speed pedelec ook een pedelec heeft met een rechtere stadszit. Dat is fijn voor de mensen die niet in de sportieve houding willen of kunnen zitten. Verder zijn we met het Duitse Velo de Ville en het Nederlandse Azor uniek in de regio. Bij beide merken kun je je fiets helemaal zelf samenstellen. Van frame en zadel tot aan de handvatten aan toe. Helemaal custom made dus.’

Onze scooters

‘Ook op scootergebied zijn we ruim gesorteerd. We hebben zowel benzine- als elektrische scooters en voeren veel merken. Van Peugeot en Piaggio tot Vespa en Niu. En ook hier groeit het aandeel elektrisch maar door. De helmplicht bracht trouwens ook best wat teweeg. Nu ze toch een helm moesten gaan dragen, vroegen veel klanten ons hun scooter om te keuren van een 25 kilometer snorscooter naar een 45 kilometer bromscooter. Omdat dat niet bij alle snorscooters gaat, ruilden nogal wat mensen hun snorscooter in. Zo komt het dat we naast de gebruikte benzinescooters nu ook een ruime voorraad aan gebruikte e-scooters hebben staan. Dat kan dan weer interessant zijn voor mensen die sowieso niet harder willen dan 25 kilometer per uur. Bijvoorbeeld omdat ze op het fietspad willen blijven rijden in plaats van met een bromscooter op de weg tussen de auto’s.

Op locatie aan de slag

‘We werken al met fiets- en leaseplannen, maar kunnen nog veel meer voor bedrijven betekenen. Een voorbeeld? We gaan aan het begin van het donkere seizoen op bezoek bij Corbion in Gorinchem, want daar nemen ze niet alleen de veiligheid op het bedrijfsterrein serieus, maar ook de veiligheid van hun personeel. Wij checken er ter plaatse de fietsen van alle werknemers en zorgen ervoor dat alles het weer doet. Verlichting, banden, remmen: de fietsen staan aan het einde van de dag tiptop klaar zodat iedereen weer veilig het verkeer in kan.’

Elektrische steppen: geen hype maar een blijvertje

‘Als het om elektrische steppen gaat, dan is het goed te weten dat we al verschillende dealerschappen hebben van kwalitatief goede steppen. Die steppen staan nog niet bij ons in de winkel, omdat ze nog niet legaal op de Nederlandse wegen mogen. Zodra die goedkeuring er wel is, kunnen klanten gelijk voor een goede elektrische step bij ons terecht. We zijn er helemaal klaar voor.’

De speed pedelec wint terrein

‘De belangstelling voor de speed pedelec is na corona weer helemaal terug. Eigenlijk logisch nu het thuiswerken niet meer de maat der dingen is. Steeds meer klanten kiezen ervoor met de fiets naar hun werk te gaan en zijn blij dat ze niet meer hoeven aansluiten in de file. We hebben klanten die dagelijks op en neer rijden naar hun werk in Utrecht, Oosterhout, Breda of Rotterdam. En zij vertellen ons dat ze inmiddels echt verslaafd zijn geraakt aan hun fiets.’

Elektronica, elektronica, elektronica

‘Er gebeurt van alles op het gebied van elektronica en dus kan er ook op fietsen en scooters steeds meer. Natuurlijk betekent dit dat wij investeren in techniek en dus ook in training en opleiding. Veel fabrikanten vragen dat trouwens ook van ons. We moeten trainingen volgen voordat we onszelf ‘dealer’ mogen noemen en samen met ons team van de werkplaats doen we dat met plezier. Zo zorgen we ervoor dat we onze klanten de beste kwaliteit en service kunnen blijven bieden.’