Klassiek en tegelijkertijd helemaal hip, dat zijn sieraden van parels. De ontwerpen van Hannelore de Weijer uit Gorinchem gaan de hele wereld over. ‘Dit is een sieraad voor het leven.’

Ze had nooit gedacht ooit zelf een parelcollectie op de markt te brengen, maar zo liep het. Hannelore de Weijer was altijd al creatief, als kind zat ze altijd te knutselen en na de middelbare school volgde de Kunstacademie. Tot haar veertigste werkte ze als zelfstandig modeontwerper. Dat veranderde toen ze voor de baan van haar man met haar gezin verhuisde naar China.

‘Onze kinderen gingen daar vrij lange dagen naar de internationale school en ik had ineens veel extra tijd. In de omgeving van waar wij woonden, Suzhou, zijn veel parelkwekerijen. Vooral uit interesse ben ik me daar toen in gaan verdiepen. Hoe werkt dat dan? Dat bleek ontzettend interessant.’

Ze is geïntrigeerd door de families in Suzhou, die met de parelkwekerij een goede bron van inkomsten hebben weten te vinden. ‘Weg van de massaproductie, dat sprak me ook enorm aan.’ Daarnaast vindt ze het een fijn idee dat alles van het product wordt gebruikt. De mossel voor voedsel, de schelp voor parelmoer. ‘Er blijft niets van over, dus er wordt niets weggegooid. Dat vind ik een mooie duurzame manier van werken.”

Al snel besluit ze aan de slag te gaan. Ze werkt – overigens nog altijd – samen met een familie die ze goed kent en waarvan ze precies weet hoe de parels worden verwerkt. ‘Ik vind het enorm belangrijk dat de arbeidsomstandigheden goed zijn op de kwekerij en het is prettig dat ik dat soort dingen zelf heb kunnen checken.’

In het begin is er vooral veel interesse vanuit Australië, maar als ze terugverhuist naar Gorinchem volgen ook Nederland en uiteindelijk de rest van de wereld. ‘Een aantal bekende Nederlanders draagt mijn parels. Dan zie je dat mensen geïnspireerd raken en de vraag toeneemt.’ De meest recente trend: mannen in parelkettingen. ‘Zanger Harry Styles is ermee begonnen en nu neemt het een vlucht. Sterker nog: ik verkoop nu meer aan mannen dan aan vrouwen.’

Zelf kijkt ze altijd vooruit: wat wordt de volgende stap? ‘Zwarte parels’, zegt ze enthousiast. ‘Het lijkt me fantastisch om daarmee te kunnen werken.’ Misschien wel weer een nieuwe trend?

Al blijven de klassieke sieraden het ook altijd goed doen. Jong en oud shopt er in haar webshop. ‘Daar ben ik trots op, dat mijn product verschillende generaties aanspreekt. Parels zijn tijdloos, maar ook trendy. Uiteindelijk koop je hiermee een sieraad voor het leven.’