Wat hebben de Nieuwe Kerk in Delft, het Burgerweeshuis in Amsterdam, het nieuwehoofdkantoor van Booking.com en het stadhuis en Caribabad in Gorinchem gemeen met elkaar? Het antwoord is een van de pronkstukken uit het regionaal bedrijfsleven: Klimaatservice Holland. De totaalinstallateur uit Hardinxveld-Giessendam behoort tot de beste in zijn vak in Nederland en wordt voor de meest aansprekende projecten ingeschakeld.

2021 is het jaar waarin Klimaatservice Holland – de oranje-roze-blauwe clubkleuren maken bekende verschijningen van de bedrijfsauto’s in de regio – het negende lustrum viert. Maar de geschiedenis gaat nog verder terug. Dochteronderneming Staal Gorkum (in 1979 door Klimaatservice Holland overgenomen) is reeds in 1934 opgericht en is daarmee bijna twee keer zo oud als de moeder… Van het bescheiden servicebedrijf dat het in de eerste jaren was, is het uitgegroeid tot een totaalinstallateur met ongeveer 250 medewerkers in dienst en een gemiddelde jaaromzet van 75 miljoen euro. Daarmee is Klimaatservice één van de grotere installatiebedrijven in het land, waarbij de geest van het familiebedrijf tot de dag van vandaag wordt gekoesterd.

Klimaat service Holland en Elektroservice Holland zijn samen één. Een totaal installateur dus, die voor het overgrote deel actief is in de utiliteitsbouw met daarnaast als bijzondere specialisatie: de scheepsbouw. In de groeiende markt van de luxe passagiersvaart (hoewel corona een tijdelijke nieuwbouwstop heeft veroorzaakt) realiseert Klimaat service de werktuigkundige installaties op meerdere schepen per jaar.

MODERNISERING
Klimaatservice bouwt, renoveert, onderhoudt én revitaliseert hoofdkantoor van Booking.com en het stadhuis en Caribabad in Gorinchem gemeen met elkaar? Het antwoord is een van de pronkstukken uit het regionaal bedrijfsleven: Klimaatservice Holland. De totaalinstallateur uit Hardinxveld-Giessendam behoort tot de beste in zijn vak in Nederland en wordt voor de meest aansprekende projecten ingeschakeld. installaties. De verduurzaming van klimaatinstallaties heeft de afgelopen jaren uiteraard een vlucht genomen. ‘Als het gaat om energiebesparing en het comfort van een beter binnenklimaat denken we vanaf de basis mee met onze relaties’, vertelt Jan Nederveen, directeur nieuwbouw bij Klimaatservice Holland. Sterker: ‘We zijn vaak de aanjagers in zulke trajecten. Je kunt wel zonder meer de CV-ketel vervangen, maar misschien is het veel voordeliger om een nieuwe, duurzame verwarmings- en koelinstallatie aan te leggen. Dit is in financieel opzicht gunstiger onderaan de streep, terwijl het ook nog eens een beter comfort oplevert. En in een comfortabeler klimaat zijn werknemers gelukkiger en productiever.’

SERVICE EN MONITORING
Vierentwintig uur per dag staat de serviceafdeling van Klimaatservice Holland paraat om snel te handelen bij storingen. Voorkomen is beter dan genezen, is daarbij het uitgangspunt. ‘Ons preventief onderhoud is van hoog niveau’, stelt Nederveen. ‘Zeker de grotere installaties monitoren wij continu op afstand. Zo kunnen we storingen voortijdig zien aankomen en verhelpen. Op die manier kunnen we ook het energieverbruik in kaart brengen, oorzaken vinden van toenames in verbruik en besparingstips geven.’

PROJECTEN
Het werkgebied van Klimaatservice Holland is sinds de oprichting in 1976 steeds verder gegroeid. Onder de aansprekende projecten zijn de al eerder genoemde Nieuwe Kerk in Delft (waar de oude installaties compleet vervangen zijn door onder andere vloerverwarming en elektrische infrarood panelen en het geheel uitgebreid is met een overdruk ventilatie-installatie) en het voormalig Burgerweeshuis in Amsterdam waar een nieuwe duurzame installatie is aangelegd met verwarming en koeling vanuit de grond, een zogenaamde broninstallatie.

De sterke band met de Alblasserwaard komt tot uiting in de samenwerking met andere ondernemingen in de buurt. ‘Wij zijn de installateur voor het nieuwe hoofdkantoor van Booking.com aan het IJ’, besluit Jan Nederveen met een prestigieus voorbeeld. ‘Dat is een meerjarenproject waarbij we meerdere bekende bedrijven uit de Alblasserwaard betrokken hebben. Daarmee zijn we iedere dag aan het werk in hartje Amsterdam.’