Bij golfschoenen denk ik niet meteen aan hippe sneakers. Hoe kwam je erbij om die twee dingen te combineren?
‘Van origine ben ik docent sport en beweging. Ik heb ook op hoog niveau gejudood, was altijd met sport bezig. Tijdens de covidperiode zat ik met een burn-out thuis en gebeurden er twee dingen. Ten eerste ging ik voor de lol sneakers customizen en daar werd ik heel rustig van. Na een cursus sneakers maken wist ik: dit is het! Het tweede was dat ik ben gaan golfen, omdat dat tijdens covid een van de weinige sporten was die je kon doen: in je eentje en buiten. Veel vrienden van me zeiden: die schoenen van jou lijken me wel wat voor bij het golfen. Nou, dan begin ik wel een keer een eigen schoenenmerk, zei ik dan voor de grap. Nadat ik dat een paar keer had gezegd, dacht ik: waarom eigenlijk niet?’
Hoe zet je uit het niets een eigen merk op?
‘Mijn vrouw is gelukkig een echte ondernemer. Zij zei: je leert het vanzelf door vallen en opstaan. Ik ben dus gewoon begonnen, hoe spannend ik het ook vond. Eerst heb ik een basismodel ontworpen. Het moest een schoen worden die er niet alleen mooi uitziet, maar die technisch voldoet aan alle vereisten voor een golfschoen. Daar ben ik ongeveer een jaar mee bezig geweest. Toen heb ik een fabrikant gezocht die de schoen in serie kan produceren. In Portugal vond ik een producent die de schoen kan maken zoals ik wil. Met de juiste kwaliteit zacht Italiaans leer, goede Vibram-zolen en precies volgens mijn ontwerp. Inmiddels verkoop ik ze via twee golfwinkels in Nederland en via mijn eigen website.’
Voor wie zijn jouw sneakers bedoeld?
‘Dat is het grappige. Ik had in mijn hoofd dat mijn sneakers voor mensen van dertig tot vijftig zouden zijn. Maar ik stond laatst op een golfbeurs en daar kocht een dame van zeventig mijn schoenen. Het zijn wel vooral vrouwen, hoewel het een heren- en damesschoen is. Ik denk dat vrouwen wat meer bezig zijn met hoe ze eruitzien op de golfbaan. Golfmode is van oudsher toch een beetje – laat ik het netjes zeggen – saai. Gelukkig wordt het allemaal steeds wat leuker, vrolijker en hipper. Bij die trend passen mijn sneakers ook. Als ik nu mensen op de baan zie lopen met mijn schoenen aan, denk ik: zo, dat is tof!’
Wat zijn je ambities?
‘In de eerste plaats wil ik dat mijn schoenen straks bij winkels door heel Nederland te koop zijn. Verder wil ik ze als white label aan de man gaan brengen. Dan kunnen bijvoorbeeld bedrijven en verenigingen ze laten personaliseren: een andere leersoort, iets aan de kleur veranderen, een logo erop. Op die manier behoud ik de link met het customizen, met mijn eigen creativiteit. Voor twee bedrijven heb ik inmiddels een prototype gemaakt. Verder wil ik groeien als bedrijf. Nu doe ik alles nog zelf, maar ik wil in de toekomst mensen aannemen om een aantal taken van me over te nemen. Dan kan ik me helemaal richten op het creatieve deel, want dat geeft me de meeste energie.’