Oorspronkelijk, eigenzinnig, levendig en met een echte doenersmentaliteit. Klinkt die beschrijving bekend in de oren? Dat kan zomaar eens kloppen. De karakterschets is namelijk van… Gorinchem! Samen met de gemeente heeft Gorinchem Citymarketing de stad als merk in de markt gezet. Deze duidelijke positionering is inzetbaar bij het maken van beleidskeuzes op het gebied van wonen, ondernemen en het aantrekken (en behouden) van inwoners, bezoekers én bedrijven die bij de stad passen.
Toen de wereld in staat van depressie verkeerde in de coronajaren hervond Gorinchem zijn trots. De uitbundig gevierde verkiezing tot de allermooiste vestingstad van het land was een bevestiging van wat de Gorcumer al lang wist: de stad is prachtig. En nu zag de rest van Nederland dat ook in. De landelijke intocht van Sinterklaas en het populaire tv-programma ‘Denkend aan Holland’ droegen verder bij aan de aantrekkingskracht van de stad. ‘Gorinchem werd er consequent mee op een positieve en vriendelijke manier neergezet’, kijkt directeur-bestuurder Raymond Smits van Waesberghe van Gorinchem Citymarketing neer op die periode.
‘Dat is ook wat we steevast terugkrijgen van mensen die de stad bezoeken: charmant, compact, gezellig. De bereikbaarheid is ook altijd een positief punt. Dat zien Gorcumers zelf misschien niet altijd zo, maar vind maar eens een stad waar je op vijf minuten loopafstand van het centrum je auto kan neerzetten voor een heel vriendelijk tarief.’ Er kwam veel aanloop op. Aanvankelijk ging dat veelal om wat oudere, cultuurhistorisch geïnteresseerde bezoekers, maar inmiddels komt ook de generatie daaronder op bezoek; die van 25 tot 55 jaar, veel meer gezinnen met kinderen ook. ,,En die willen meer zien dan de wallen alleen. Die willen de stad ontdekken en de ondernemers leren kennen. Daar proberen we nu zoveel mogelijk aansluiting bij te vinden.’’
Breder kijken
Gorinchem is méér dan de mooiste vestingstad van Nederland, stelt Smits van Waesberghe dan ook. ,,En wij zijn vanuit Citymarketing erg druk met het bezoekersprofiel, maar we kijken veel breder naar de aantrekkingskracht van Gorinchem. Naar de domeinen Wonen en Ondernemen onder andere. Hoe brengen we de juiste inwoners en bedrijven naar de Arkelsedijk en naar de Groote Haar bijvoorbeeld. Wat zoek je als stad, wat heb je nodig en wat heb je te bieden? Dat is de reden waarom wij vorig jaar een merkstrategie hebben laten ontwikkelen, om handvatten te bieden waarmee je beleid kunnen ontwikkelen en waarop je communicatie en marketing kunt afstemmen.’’
Vele partijen werden betrokken bij de formulering van de Gorcumse identiteit en merkwaarden: de belangrijkste karaktereigenschappen van de stad. Oorspronkelijk dus: puur en zonder opsmuk. Eigenzinnig ook, omdat de Gorcumer binnen de vesting nou eenmaal op zichzelf aangewezen was. Daardoor bekijkt de Gorcumer alles met een kritische, afwachtende blik. Het verleden van de garnizoensstad heeft daarentegen volop levendigheid en gastvrijheid gebracht. Die levendigheid wordt versterkt door de rijke mix van culturen in de stad.
Positionering Gorinchem
De karaktereigenschappen zijn in de merkstrategie vertaald in een overkoepelende positionering en die luidt als volgt: ‘Gorinchem is een charmante vestingstad aan het water, in een groene omgeving. Een levendige, sociale stad met sterke regionale verbindingen. Compact en compleet: alles wat je nodig hebt om prettig te leven is dichtbij. Onze nuchtere doeners mentaliteit zorgt voor een goed ondernemersklimaat. Door de centrale ligging in Nederland is Gorinchem over weg en water goed bereikbaar.’
Economische ontwikkeling
Al die positieve eigenschappen zijn per domein (wonen & leven, vrije tijd & bezoeken, ondernemen, werken & leren verder uitgewerkt). En dat is niet voor niets, benadrukt Raymond Smits van Waesberghe. ,,Citymarketing wil bijdragen aan het welbevinden van de inwoners van Gorinchem en daar hoort economische ontwikkeling van de stad zeker bij. We zijn een relatief kleine stad, maar met veel grote bedrijven en veel arbeidsplaatsen. Als je nieuwe inwoners en nieuwe bedrijven wil aantrekken, dan is de merkbeleving die wij nu hebben neergezet erg waardevol. Want wat heb je nodig in de stad? Wie moet waar werken en wonen en hoe bereik je de doelgroep die je zoekt? Die vragen moet je jezelf stellen voor je beleid maakt. Onze strategie helpt daarbij. Hopelijk wordt die breed ingezet. Het is een prachtige tool om onze stad verder te versterken.’’
—
Citymarketing Gorinchem
Kleine Haarsekade 113 | 4205 VE | Gorinchem
–
Dit is een verhaal uit GRNCHM Business & Lifestyle 2025. Lees hier het hele magazine.