In een bedrijfspand op Papland ligt een schat verborgen voor wijnliefhebbers. Hier importeert en verkoopt Egrappé al ruim vijftien jaar een bijzondere selectie kwaliteitswijnen, direct van de huizen in Frankrijk en Italië. Dankzij een zorgvuldig opgebouwd netwerk weten compagnons Wout Kasen en Erwin Greive binnen elke prijsklasse de echte pareltjes uit ‘hun’ wijngaarden te halen. In hun sfeervolle proeflokaal is altijd wel een flesje ontkurkt.
Kasen begon Egrappé in 2008. Met een leeg bedrijfspand, veel kennis en ervaring als vinoloog, en een mooie droom: de beste wijnen uit zijn favoriete wijnlanden onder de aandacht brengen van een groot publiek. ‘Ik had me ingegraven in een paar van mijn favoriete regio’s’, vertelt hij. ‘Ik ging er veel op bezoek, zat op het terras, praatte met liefhebbers. Zij wezen me in de richting van hun eigen favoriete wijnhuizen. De kleine, verborgen parels die de grote inkopers niet zomaar in handen kregen. Daar zagen producenten mijn passie voor hun product. Daardoor bouwde ik een heel mooi en stabiel netwerk van in Nederland onbekende wijnhuizen op. Hun wijnen leveren we aan particulieren en aan veel zakelijke klanten zoals horeca en golfbanen door het hele land.’
Klanten kiezen niet alleen voor Egrappé vanwege de uitstekende smaak van de wijnen. Bij wijn draait alles om de combinatie van kwaliteit, een goede prijs én een mooi verhaal. ‘Wijn is emotie’, vertelt Greive. ‘Daarom vind ik het belangrijk om onze liefde voor het product te delen met onze klanten. We organiseren bijvoorbeeld informele proeverijen en aanschuiftafels in ons proeflokaal, waar we als liefhebbers onder elkaar ervaringen uitwisselen. Horecaondernemers adviseren we over wijn/spijscombinaties; sommigen komen hier met de menukaart in de hand naartoe. Er staat altijd wel een mooie fles wijn open om te proeven. Wijn is er om van te genieten, om te beleven. Die ervaring bieden we onze klanten graag.’
Kerst- en relatiegeschenken
Behalve losse flessen wijn leveren de heren ook kerst- en relatiegeschenken aan bedrijven in de wijde regio. ‘We hebben goede standaardpakketten, maar we zijn vooral gespecialiseerd in pakketten op maat’, vertelt Kasen. ‘Daarin zitten behalve wijn ook mooie andere producten die we zelf importeren, zoals rillettes en olijfolie. Die pakketten krijgen een mooie kistbedrukking en we doen er altijd een beschrijving bij van de producten die erin zitten. Ook hiervoor geldt dat een goed verhaal het product nét dat beetje extra geeft. Zo kunnen bedrijven hun relaties en medewerkers echt iets unieks geven.’
Dat ene pareltje
Het bijzondere en brede aanbod is dé grote troef van Egrappé. Greive: ‘We zijn specialist op het gebied van top-Bourgognes, maar we hebben ook unieke betaalbare tafelwijnen en alles ertussenin. Geen massaproductie, maar pure wijn met een verhaal. We proeven bij de boer, tussen de druivenranken, met de zon op ons gezicht en de geur van de kelder nog in de neus. Want wijn proef je niet alleen met je smaakpapillen, maar met je hart. Daarom kiezen we voor authentieke makers die met liefde en traditie werken. Wijn inkopen is voor ons meer dan een vak. Het is een avontuur. Samen reizen we door Frankrijk en Italië, altijd op zoek naar dat ene pareltje. We brengen niet alleen een fles wijn mee naar huis, maar een stukje van de reis, de mensen en het land zelf.’
–
Égrappe Wijnen
Papland 13-G | 4206 CK | Gorinchem
–
Dit is een verhaal uit GRNCHM Business & Lifestyle 2025. Lees hier het hele magazine.