‘Ik wil de supermarktkoning van de Albasserwaard worden’

Er stroomt Albert Heijn-blauw bloed door zijn aderen, zegt eigenaar Remon de Kreij van de AH in Giessenburg lachend. Zijn overgrootouders begonnen ooit een kruidenierszaak in het dorp, in 1991 koos de familie De Kreij voor de blauwwitte supermarktformule. Een mooie geschiedenis, maar Remon de Kreij kijkt nóg liever vooruit.

‘Hoe is het met pa en ma?
Het liefst is Remon de Kreij op de vloer van zijn supermarkt aanwezig. Hoe is het met pa en ma?, vraagt hij een winkelende dorpsgenoot. Voor De Kreij is dat een ontzettend belangrijk onderdeel van het ondernemerschap: ‘Een supermarkt is voor mij meer dan een winkel waar je je eten haalt. Het is het centrum van het dorp. Mensen komen hier voor een boodschap, maar ook om elkaar te ontmoeten en een praatje te maken.’

Grootste werkgever
Oog voor mens en medewerker, vat De Kreij zijn opvatting over ondernemen in een dorp samen. ‘Ik ben de grootste werkgever voor de jeugd in Giessenburg en de meeste mensen doen hier hun boodschappen. Ik ben voorzitter van de ondernemersvereniging en sponsor elke vereniging in het dorp, plus zes voetbalclubs in de omgeving. Voor mij is die sociale rol een onmisbaar deel van het werk.’

Echte parels
De keuze voor de Albert Heijn-formule biedt De Kreij daarvoor alle ruimte. ‘Het mooie daarvan is dat Albert Heijn mij op allerlei terreinen ontzorgt. Daardoor kan ik me volledig richten op de mensen en de winkel.’ Daarin is de ondernemer heel gedisciplineerd: ‘Mijn speerpunten voor de winkel zijn: vol, schoon, vers, klantgerichtheid en service. Die visie zit tussen de oren bij mijn medewerkers. Die werken hier vaak al
van jongs af aan en er zitten echte parels tussen. Daardoor weet ik dat de winkel altijd draait zoals ik wil, ook als ik er een keer niet ben.’

Ervaringen uitwisselen 
De Kreij heeft veel contacten met andere jonge ondernemers binnen en buiten de regio. ‘Ik vind het interessant om ervaringen uit te wisselen. Ik heb bijvoorbeeld contact met de supermarkteigenaar uit Ameide en met een groepje jonge AH-ondernemers door heel het land. Maar ook met ondernemers uit andere branches. Gerald van Be The Man mode in Gorinchem is bijvoorbeeld een goede vriend van me.’ Lachend: ‘Die naait speciaal voor mij een Albert Heijn-logo aan de binnenkant van mijn maatpakken.’

Nog een winkel openen 
De Kreij kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. ‘Deze winkel blijf ik doorontwikkelen. Maar als de mogelijkheid zich voordoet wil ik daarnaast het liefst nóg een winkel openen. Wel in de regio, want ik kom hier vandaan en ik voel me hier thuis. Mijn droom? Uiteindelijk wil ik de supermarktkoning van de Alblasserwaard worden!’